Slnko a vitamín D pre naše telo

Vitamín D je nevyhnutný pre imunitný systém, kosti a svaly. A nielen to. Náš organizmus ho potrebuje aj na zabezpečenie iných dôležitých procesov. O tom, ako sa postarať o to, aby ste ho mali dostatok v lete aj zime, je nasledujúci článok.

Prečo potrebujeme vitamín D

Vitamín D aktivuje imunitný systém, čím pomáha organizmu bojovať proti vírusovým aj bakteriálnym ochoreniam. Pomáha vstrebávaniu vápnika, a preto je nevyhnutný pre správny vývoj svalov, kostí a zubov. V črevách sa zúčastňuje tiež na vstrebávaní rôznych minerálov a vplýva na rovnováhu vápnika a fosforu v krvi.

Má významnú úlohu aj v tehotenstve, kedy chráni ženu pred vznikom tehotenskej cukrovky. V tehotenstve je navyše dôležitý pri vývoji kostry dieťaťa a ako prevencia pred vznikom alergií a astmy.

Vitamín D chráni pred kardiovaskulárnymi ochoreniami, cukrovkou a autoimunitnými ochoreniami. Má antikarciogénne účinky a vplýva na reguláciu rastu nádorových buniek. Pomáha aj nervovej sústave. Zabezpečuje jej správnu funkciu a slúži ako prevencia pred vznikom niektorých jej ochorení.

Ako sa prejavuje jeho nedostatok

Nedostatok vitamínu D môže mať viacero prejavov. Najčastejšími sú chronická únava, bolesti a slabosť vo svaloch, rednutie kostí, zubný kaz, strata svalovej hmoty a ochabovanie svalstva. Častým prejavom je zvýšená chorobnosť a náchylnosť k prechladnutiu najmä počas chrípkovej sezóny. Môže byť jednou z príčin zvýšeného krvného tlaku, zrýchleného srdcového tepu a dokonca aj nechutenstva. Nedostatok vitamínu D vplýva na psychiku a môže viesť k depresii či poruchám spánku.

Jeho nedostatok je kritickým faktorom aj pri iných ochoreniach. Napríklad cukrovky typu I, roztrúsenej sklerózy a dokonca aj alergií a ekzémov či iných autoimunitných ochorení. Niektoré štúdie naznačujú tiež možnosť, že dlhodobý nedostatok vitamínu D môže prispieť k rozvoju Alzheimerovej choroby.

[ux_bestseller_products products=”” columns=”4″ title=”Najpredávanejšie produkty”]

Vitamín D zo slnka

Vitamín D sa tvorí v koži pri pobyte na slnku. Ľudský organizmus tak prijíma zo slnka až 90 % jeho potreby. Dostatok vitamínu D vám zabezpečí opaľovanie bez použitia ochranného faktora po dobu 15 – 20 minút minimálne 2 x týždenne. Zásoba, ktorú si takto vytvoríte v jarnom a letnom období, vám vydrží na 2 – 4 mesiace.

Vo vyššom veku sa schopnosť organizmu získať dostatok vitamínu D slnečným žiarením znižuje až o 75 %. Na vytvorené množstvo vplývajú aj iné faktory:

  • používanie krému s ochranným faktorom,
  • ľudia s tmavšou pokožkou prijímajú menej tohto vitamínu (pigment prepustí menej slnečných lúčov),
  • ročné obdobie — od novembra do marca neobsahujú slnečné lúče žiarenie typu UVB potrebné pre syntézu vitamínu D.

Vitamín D nájdete aj potravinách

V zimnom období kvôli zníženej intenzite slnečného žiarenia dochádza k poklesu tvorby a vitamín D je potrebné dopĺňať z iných zdrojov. Okrem výživových doplnkov je vhodné konzumovať potraviny, z ktorých môžete vitamín D získať prirodzenou cestou.

Najviac vitamínu D nájdete v rybom tuku, mäse a treščej pečeni. Nedostatok môžete doplniť aj konzumáciou vajec, hydinovej či hovädzej pečene a mliečnych výrobkov. Pre tých, ktorí preferujú rastlinné zdroje vitamínu D, odporúčame zaradiť do jedálnička špenát. Najlepším zdrojom vitamínu D2 sú huby, ktoré rastú v prírode alebo sú pestované s prístupom UV žiarenia. Vitamín D sa do niektorých potravín pridáva tiež pri ich spracovaní. Obohacujú sa ním rastlinné nátierky a tuky aj niektoré mliečne výrobky.

Dá sa vitamínom D predávkovať?

Častou obavou je, či sa vitamínom D nedá príliš dlhým pobytom na slnku predávkovať. Toho sa však nemusíte obávať. K predávkovaniu môže dôjsť len nadmerným užívaním tohto vitamínu inou formou. Preto, ak si nedostatok vitamínu D dopĺňate napríklad prostredníctvom výživových doplnkov, dodržiavajte pokyny výrobcu a neprekračujte ním odporúčané dávky.

Odporúčane produkty

Zdieľať:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Obsah článku

Môže Vás zaujímať

Zero Waste, nádej pre lepšiu budúcnosť

Zastavte, vnímajte a pozerajte na svet s otvorenými očami. Aj takto jednoducho by sa dala sformulovať myšlienka Zero Waste. Svet volá o pomoc a Zero Waste je šanca ozdraviť planétu. Na začiatku stojí záujem a potom činy, ktoré  vedú k náprave toho, čo sme pokazili.
Fakt, že čítate tieto slová, dokazuje váš záujem. Už iba pristúpiť k zmene a stanete sa súčasťou hnutia za lepšiu budúcnosť.

Žite zdravo. Ako znížiť zbytočný tuk v strave?

Ak ste na ceste za vysnívanou postavou alebo zdravším životom, tuky by ste nemali zo stravy vylúčiť úplne. Nadmerná konzumácia tučných jedál je síce všeobecne spájaná s nadváhou a ochoreniami srdca, no v optimálnom množstve je tuk pre telo nevyhnutný. Obmedzte množstvo tukov v strave tak, aby telo nepocítilo deficit živín a ručička na váhe išla smerom dolu.

Ako zlepšiť pamäť a sústredenie?

Pamäť funguje ako úložisko informácií a to má svoje kapacity. Je prirodzené, že čas od času na niečo zabudnete, no sú situácie, kedy potrebujete aby pamäť fungovala ako hodinky. Pamäť ide ruka v ruke s koncentráciou. Ak nie ste sústredený, veľa vecí vám uniká a ťažko si niečo zapamätáte. Keď chcete zlepšiť pamäť a sústredenie, musíte trénovať mozog a zabezpečiť mu dostatočnú výživu.

Tajomstvo zdravej a krásnej pokožky

  Pokožka je denne vystavená extrémnej záťaží a to nie len zvonka ale aj zvnútra. Striedanie ročných období, zlá životospráva, stres aj nedostatok spánku sa negatívne

Organic Care Vám prináša výživové doplnky vo forme sirupov. V našej ponuke nájdete vitamíny a kolagény pre rôzne potreby. Nakopnite svoje telo tým správnym doplnkom!

Kontakt

Fakturačné údaje

Copyright © 2022 Organic Care. Všetky práva vyhradené. Vytvoril: Dávid Karabin